TGIF
Så var den här, dagen vi letat efter hela veckan. Lärarna är glada och skrattar. Eleverna är upprymda. Alla går vi med lätta steg genom korridorerna. Fredagskänslan har infunnit sig, och jag undrar i mitt stilla sinne varför är inte varje dag såhär.
Breathe
"mellan kopieringsrummet och klassrummet förträngde jag bloggen"
"det var något möte jag inte skulle glömma, var det igår eller imorse?" (sagt under eftermiddagen)
Lyssna på nationella prov, kopiera, kaffe, förbereda grupp 1 muntliga nationella prov, hämta papper, förbereda grupp 2, lyssna på grupp 1, förbereda grupp 3, lyssna på grupp 2, lyssna på grupp 3. Hade glömt lunchen hemma så det blev en halv kopp te och en yoghurt, lyssna på nationella prov redovisningar, snabbkaffe + baguette, samtal, kopiera, klassråd, leta böcker som inte finns, kopiera, posta, samtala, andaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas...
När vi andas så kommer luft till vår hjärna, detta bidrar till att hjärnan kan fungera. Om hjärnan kan fungera så betyder detta att den kan tänka, om den kan tänka så betyder det att en eftertanke kan skapas i form av en reflektion.
Slutsats - vi behöver andas mera
Vad innebär då en dag som denna?
Tystnad...mörker...stillhet....nej så var inte denna dag. Vi kastades in i en värld där vi mest verkade springa fram och tillbaka mellan olika personer, salar och papper, böcker och dokument.
Började morgonen med ett besök från en Sydafrikansk skola där vi fick chans att utbyta idéer med lärare. Det är ju alltid kul att höra andras synpunkter och aspekter på den arbetssituation som man måste anpassa sig efter. Lite kaffe och bulle sen kastade vi oss över Hemingway tillsammans med klassen. Det är så kul när man lyckas kanske öppna en analytisk lucka. Kom själv till insikter som jag inte haft innan vi diskuterade novellen.
Dagen i sig fortsatte sedan med förberedelser av novellskrivning, bokletande och redovsning av projektarbete. Därefter var det dags för en fika...mmm.....som följdes av förberedelser diverse kopiering och letande av you tube filmer.....det finns mycket av varierande kvalité kan ju konstateras. Gjorde fler tappra försök att få till uppgifterna...vilket är en historia i sig där fortsättning följer.
Hade jag varit hemkunskapslärare hade jag kanske nu sagt summan av kardemumman av dagen kan sammanfattas på så sätt att de pedagogiska avsikter vi startade dagen med i gott mod lätt stryker på foten då vi översköljs av andra krafter. Så kanske är det så att denna dag inbringade en pedagogisk fråga snarare än en pedagogisk tanke, för vad, ja, vad kan vi då göra för att ställa detta tillrätta?
Visst gör det ont när feedbacken brister
Dagens aktivitet inledes av att vi gick igenom en referatuppgift som eleverna skrivit. Referat kan ju vara lite svårt att skriva, vilket vi vid en första anblick av vad som blivit producerat såg. Vid en senare förfrågan så ansåg alla att uppgiften varit lätt utom en tjej (som förövrigt klarat uppgiften bra). Hur väl känner vi oss själv egentligen? Det är väl kanske därifrån som man måste göra en bedömning då på hur man går vidare med att förklara dem negativa aspekterna av dem skrivna referaten utan att knäcka elever. Som jag ser det så vill jag ju gärna att de går därifrån och känner att de lärt sig något samtidigt som det lyfter dem som individer och inte fokuserar negativt på den kritik som de fått, utan ser det som ett inlärningtillfälle även om det är i det dolda. Tror det kan bli svårt att ta till sig ny kunskap annars.
Det är svårt med feedback!
Konstruktiv kritik kan kräva kreativa kråksånger
Kastade kombinationer kan komma kravlandes
Kommer konsumenter kunna krångla, knixa, kaxa kring krumelruer?
Bedömning
Konflikt/Conflict
Enligt SAOL är en konflikt en motsättning, tvist eller strid.
The word exists on so many levels that I simply makes me think that perhaps theres not really a perfect answer to my question. In other words I'm conflicted in the question...
En solig dag
Har rättat svenskauppgifter idag, vad är rätt och vad är fel och hur petig ska man vara när det gäller kreativiteten i skrivandet? Ja, det beror kanske på hur man ser på uoogiften ifråga, vad är syftet med uppgiften? Vad vill jag som lärare bidra med?
En diskussion om språk och språkforskning idag fick mig att tänka att samtidigt som jag vill ut och jobba nu så vill jag även stanna kvar och gräva djupare i mina ämnen, det finns så mycket som ännu inte blivit utforskat. Så mycket som jag intresserar mig för.
Tankar, tankar, val, val...
Nu väntar jag med spänning på vad morgondagen bringar!
m vs f
Inledde dagen med ett möte där vi fick se lite exempel på verkligen stereotypt manligt och kvinnligt agerande från mötets deltagare. Det är inte ofta man får chansen att sitta med på möten och kunna enbart vara åskådare av hur åhörarna agerar. Riktigt intressant var det, ja, inte bara det men även mötet och frågorna man tog upp.
skratt
I dag så spelade eleverna upp sketcher av vad dem tyckte var dating no-no's. Riktigt bra blev det! Så kul när man gör något som annorlunda med elverna som funkar. Ibland är det skönt att kunna skratta! :-)
Kram kram!
Pannkaka och korv
Så många frågor....
Eftersom jag varit och träffat min llu:are i fredags så var jag beredd på att måndagen skulle bli lite crazy. Jag har ju redan fått en bunt med papper (se fotot), min llu:are har ju superkoll på sånt så jag känner mig redan uppdaterad på allt mina klasser gjort sen vårterminens början till vad dem kommer göra till dess slut. hehe. Iaf, vi sprang mellan konferenser och lektioner fram och tillbaka större delen av dagen, men men sånt är livet. Det kändes inte alltför jobbigt...vet inte..men kanske är det så att jag har jobbat inom krog/restaurangbranschen så länge att sånt inte riktigt stressar mig längre utan bara ger mig en kick. hehe. Vet inte om det är bra lr dåligt.
Var även och fixade nycklar förhoppningsvis så kommer jag att fixa en lap top imorgon. Sen återstår det bara en arbetsplats då! Det är många studenter på skolan nu så alla platser hade redan hunnit blivit tagna när jag kom på morgonen. Oj! Men nästa vecka så borde det finns några så det blir ju bra.
Var och åt med några av eleverna i "vår" mentorsklass på lunchen. Det var kul att träffa dem igen. Men jag måste säga att dagens lunch var väldigt skum. Pannkakor och korv! Ja, du läste rätt....och nej det fanns ingen mos, pasta eller något annat till. Vet inte riktigt hur dem hade tänkt där! haha. Men men, pannkaka funkade för mig, det är ju inte precis nåt som jag lagar hemma. Oj oj, undrar vad det blir till lunch imorgon? Gröt och potatisgratäng eller färsjärpar och soppa? Jag väntar med spänning!
Vi hörs!
...inför vfu-träffen...
Den här måndagen verkar bli fullspäckad. Dem har ju ett litet ovanligt system på skolan där man använder flexschema på måndagar. I korthet så funkar det så att det inte finns några schemalagda lektioner den dagen utan man bokar in pass med den klass som man vill ha lektion med. Kan vara t ex för att kunna se en hel film med tillhörande diskussion eller ta med eleverna ut i naturen på exkursion eller dylikt. Väldigt smart måste jag säga! Iaf, den här måndagen så har vi både mycket elevkonferenser samt övningar med klasser inför nationellaprov. Så jag ser framemot en fullspäckad dag!
Fick förövrigt med mig en bunt med papper hem angående om vad varje klass håller på med för tillfället. Ska bli kul att träffa dem på måndag!
Hehe, kan väl nästan säga att ju börjat min vfu idag för jag blev ju kvar där i över 2 timmar. Sen träffade jag Leif på vägen hem. Det var ju nice! :-)
Nä, nu måste jag fortsätta på c-uppsatsen!
först i boken...
Praktiken börjar nästa vecka och idag har jag träffat mitt arbetslag. Det verkar ju gå helt okej