Vad innebär då en dag som denna?
Tystnad...mörker...stillhet....nej så var inte denna dag. Vi kastades in i en värld där vi mest verkade springa fram och tillbaka mellan olika personer, salar och papper, böcker och dokument.
Började morgonen med ett besök från en Sydafrikansk skola där vi fick chans att utbyta idéer med lärare. Det är ju alltid kul att höra andras synpunkter och aspekter på den arbetssituation som man måste anpassa sig efter. Lite kaffe och bulle sen kastade vi oss över Hemingway tillsammans med klassen. Det är så kul när man lyckas kanske öppna en analytisk lucka. Kom själv till insikter som jag inte haft innan vi diskuterade novellen.
Dagen i sig fortsatte sedan med förberedelser av novellskrivning, bokletande och redovsning av projektarbete. Därefter var det dags för en fika...mmm.....som följdes av förberedelser diverse kopiering och letande av you tube filmer.....det finns mycket av varierande kvalité kan ju konstateras. Gjorde fler tappra försök att få till uppgifterna...vilket är en historia i sig där fortsättning följer.
Hade jag varit hemkunskapslärare hade jag kanske nu sagt summan av kardemumman av dagen kan sammanfattas på så sätt att de pedagogiska avsikter vi startade dagen med i gott mod lätt stryker på foten då vi översköljs av andra krafter. Så kanske är det så att denna dag inbringade en pedagogisk fråga snarare än en pedagogisk tanke, för vad, ja, vad kan vi då göra för att ställa detta tillrätta?