Romantiken, romantik, räksallad
Började dagen med en lektion om romantiken. Vi pratar om skillnader mellan romantik och romantiken som tidsera. Eleverna bollar ut ord som handlar om romantik idag....varma bad, choklad, rosor, tända ljus, italienare, räkor....varpå jag hör en elev säga.....Ja, de precis som när jag va i Sollefteå å inte fick nån räksallad på korven, fast ja hade beställt de....
Ja hörni....vad säger man. :-) Jaha! ööhhh... VA?! Hur fortsätter man där och prata om romantiken och romantik då??
Fortsatte sen med uppspelning av grekiska myter. Det var så kul! Eleverna hade verkligen fått till det bra.
Resten av dagen fortsatte med provrättning...vem kunde tro att NP skulle ta sån tid att rätta.
Gjorde förövrigt klar provet som klassen ska ha imorgon gällande antikens Grekland. :-) Så nu kommer det på min rättningslista oxå. oj oj.
Bedömning i olika ögon
Redovisningar tog plats under dagen. Återigen så kommer frågan upp angående bedömning. Vad lägger man i en bedömning och hur gör vi olika värderingar? Om en lärare inte alltid förstår eleven, är det då eleven som det är fel på? Eller kan det vara så att man måste vidga sitt eget synsätt och perspektiv?
Jobbade sedan vidare med NP...rättningen verkar ju aldrig ta slut där. Och vad händer sen med alla dessa prov? Är det verkligen någon som bryr sig om de sammanställda resultaten? Eller hamnar de bara i fil nr 38??
I dessa nedskärningstider så är det ju även många som får gå eller kommer bli omförflyttade. Utan att gå in på ytterligare detaljer så kan jag ju säga att det var en begravningslik stämmning på dagens APT. Ja, d känns ju sådär....
learning by asking lektion
Lektion enligt learning by asking. Använde bilder som illusterade industriella revolutionen och romantiken. Visade är en del av Chaplins Moderna Tider: http://www.youtube.com/watch?v=IjarLbD9r30
Det funkade faktiskt jättebra! :-) Det fortsätter vi att jobba vidare med nästa lektion.
Fredagseftermiddag
Reflektion
Learning by asking
Att genomföra lektioner genom att mer eller mindre bara ställa frågor till eleverna för att få de att lära sig. Lättare sagt än gjort ibland när man som lärarstudent står där och bara vill förmedla allt, ja precis allt till eleverna. Ännu svårare blir det när det bara är en 60 minuters lektion. Men vi fortsätter med nya tag och fortsätter med learning by asking.
2009
Fortsatte med Antikens Grekland idag, sen så kollade vi på redovisningar, fortsätter med det igen imorgon. Annars så tog NP upp en stor del av dagen....oj vad trött man blir av att läsa dem efter ett tag! Men jag och min vfu-kompis körde på utav bara den för att kunna fortsätta med morgondagens lektionsplanering.
Ibland när man har möjlighet att stå utanför något som sker och bara se på som observatör så kan detta verkligen vara något som väcker tankar. Hur kommer det sig att det verkar finnas såpass många människor som verkar avsakna en nät-etikett? Eller finns det inte någon generell etikett i dessa medier? E-post har ju funnits hur länge som helst....va....vad är det frågan om?! Lite eftertanke och sunt förnuft borde man väl ändå kunna efterfråga 2009 gällande vad man gör/skriver i sina e-mail?
I klistret...
Lektion om upplysningen och Robinson Crusoe. Pratade om Robinsonader och verkade faktiskt få med klassen på idéen. Vi drog paralleler till t ex Lost, Castaway och Star Trek Voyager. Kul när det funkar! Vilken känsla! :-)
Efter lektionen så sprang vi på möte med rektor. Hon sa mycket intressant. Fick även ett ytterligare perspektiv på det hela när vi pratade med vår llu:are, hmmm, detta kanske borde ha ingått i uppgiften att se vad det två olika grupperna tycker. Passar det inte in bra med Björkmans bok?
Iaf, när vi sedan träffade llu:aren efter mötet så visade det sig att en av eleverna har superlimmat fast ett papper och en kopp kaffe (ja med kaffe i den, inte bara koppen alltså) på bänken under lektionen!!!!!! Arrrrrrghh! Vad gör man??!! VA?!!
Efter att vi kastat i oss lunchen så tog vi en powerwalk i solen till Villa Marieberg där vi hade blivit inbjudna till möte och afternoon tea. Har inte varit där förut, men åååhh, det var så fint!! Vilken villa, wow! Jag och min vfu-kompis njöt!
Plugg i siktet
Matematik
Ja så kan dagen sammanfattas. Började morgonen med att planera inför lektion om upplysningen och fortsatte sedan med NP. Måste säga att det är väldigt konstigt formulerat ibland. Man kan ju undra över om dem verkligen tänker över övningarna. Därefter rullade dagen på med mer lektionsplanering varvat med lektioner och filmvisning. Några elever hade gjort en film i samband med sitt projektarbete. Riktigt bra var den!
Så ja, vad har jag då kommit fram till idag. Ja....sömn och omfokusering hjälper alltid. Tid för reflektion och tid för sig själv behövs verkligen när man hela tiden är tätt inpå varandra speciellt i samband med att vi faktiskt konstant blir bedömda hur vi agerar.
Planering?
Hade väl egentligen tänkt skriva om ämnesträffen, dagens lektioner och de samtal som jag funnit intressanta under dagen....men.....lusten blåstes ut och hjärnan börjar allt eftersom fyllas med myror som kruper omkring. Dessa myror irrar mest runt och ropar olika lockrop om alla måsten.....*måste göra det här och måste göra det där*.....
Åh ja, jag vet att jag blandar engelska och svenska.....so what?! Då får väl språkpolisen komma hit då. Bring it on!! Det här är min blogg, det är inget pistolhot för att läsa den.
Från planering till SM guld
Nu blir det dramatik, antiken och 1700+1800-tal framöver, morgondagens planering är klar. :-) Det är så nice när det finns tid att göra saker och ting utan att behöva hasta fram resultat.
I övrigt så har resten av dagen bestått av.........SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD SM GULD!!!!!
Med andra ord, en riktigt nice day in the world of bloggingstudent.......
Glasögon
Dagen inleddes med en skjuts in att verkligen se hur man använder olika inlärningstekniker. Riktigt intressant!! Kul att använda hjärnkontoret på ett konstruktivt sätt igen och försöka sig på lite problemlösning igen. Tjohoo! :-)
Efter lunch...mmm....köttbullar idag....mmmm....me like....körde vi på med muntliga nationella prov. Är det inte konstigt hur man i grupp kan höra samma sak men uppfatta det som sägs och sker olika? Är vi så blockerade utav de förutfattade meningar och konstruktioner som vi har inneboende hos oss själva som påverkar vad/hur vi uppfattar världen och andra omkring oss? Kanske vi alla borde bli såpass rejält omskakade att vi tappar våra kulturella glasögon och upplever världen på nytt?